En morgon på marknaden

Veckans lediga dag och jag gick upp kl. 6.20. Men det är inte varje dag man får gå på marknad i Lomé. Min värdmamma och en av systrarna skulle ut och köpa mat och eftersom vi nu är 18 st som bor i huset behövde de vara där tidigt för att få det bästa till bra priser. Det tog oss ca 4 timmar att handla allt, mest därför att man måste förhandla om priset på varje liten sak man köper. Jag gjorde inte så mycket, ingenting alls om jag ska vara ärlig, stod bara där och lyssnade på vad som sas. Men det var intressant. Så himla kul att få vara med men jag skulle aldrig orka hålla på så varje gång man ska köpa något. Vi ska vara glada för ICA och Willy's kan jag säga. Det värsta var nog alla som kom fram till en och och ville sälja det ena och det andra. Och hela tiden ropade folk på en för att få ens uppmärksamhet. Men det var bara att vara trevlig, le och säga "nej tack". När vi var klara hade vi hela bilen full med påsar. Vi kom hem runt kl. 12 och då sov jag en stund tills de ringde i klockan för att lunchen serverades. Har inte gjort så mycket mer än så idag, pratade en kort stund med mamma och pappa på Skype och så har jag kollat lite OS. Men det är Fransk TV och de visar bara höjdpunkter så allt jag får se är de grenar som Frankrike tagit medalj i. Kul! De yngre syskonen bjöd med mig ut på eftermiddags fika lite senare så jag får se vart de tar mig. Bara skönt att komma ut ur huset en stund. 
 
En del av marknaden, full fart
 
En snäll liten dam som sålde lök
 
Här förhandlar "vi" om en korg tomater
 
De sålde levande kycklingar. Inga trevliga förhållanden för de stackars djuren
och stanken ska vi inte prata om...
 
 
♥  ♥  

Kommentarer
Postat av: Niina Wallin

Tack för inlägget..Så himla kul att se och höra om dina dagar. För det är svårt att höra dig bra ibland för att hålla ett samtal igång.Känner igen stuket på marknaden med alla djur och grönsaker.Det verkar inte ha hänt så mycket på 23 år (suck ) Väntar redan på mer foton.Många kramar från oss i fam Wallin

2012-08-04 @ 20:46:03
Postat av: saris

åååh nu är ja bra avis på dej, vill bara åka tillbaka när ja ser bilderna!! föresten så kanske lägenheten står ledig här när du kommer hem om du har tur!! ;) vi måste skypa!

Svar: Whaaat!? Åker du till din Norska prins lr? Detaljer tack, nu! :D
Sara

2012-08-07 @ 12:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0