Med flätor i håret

Bjuder på en bild med min nya frisyr.
En liten rolig grej bara: Att köpa shampoo och balsam kostar 100 kr. Att fläta håret kostar 25 kr. Vad gör man?

Coco Beach, Togo

Idag var jag ledig men valde att följa med familjen ut på utflykt. Kände att jag behövde komma ut ur huset en stund och jag har absolut inget emot att vara med dem även om jag inte jobbar. Och de respekterar min lediga tid så det var en avslappnande dag.

Jag skypade först med mamma runt kl. 9 i morse och sen gick jag ner och åt lite frukost. Det var bara jag i matsalen så det var tyst och lugnt men jag blev uttråkad efter ett tag så jag letade upp familjen som var på tennisbanan och spelade mot varandra. Satt där och hejade en stund och gick sen och bytte om för det var varmare än jag trott. Strax efter kl. 11 åkte vi tillbaka till smyckesdamen och min värdmamma shoppade loss. Efter det körde vi till en strand. Det tog mycket längre tid än de hade räknat med för vi hittade inte riktigt först och många vägar var blockade, trafiken här är minst sagt kaotisk. Men vi kom fram tillslut och det var ett paradis. Vi satte oss i ett par solstolar under ett tak och beställde in lunch. Barnen lekte, vi samlade snäckor, läste böcker och bara tog det lugnt. Nu har vi precis kommit hem och middagen serveras om en timma så jag ska ta en snabb dusch innan det. De vuxna ska ut och kokerskan ska sitta barnvakt ikväll eftersom jag är ledig. De frågade om jag ville med så vi får se vad som händer ikväll.

Det var en privat strand med en restaurang, pool, lekplats och solstolar

Lite längre bort ser man hamnarna

Jag på stranden

Afrika

Yes folks, I'm back!
Flyget hem till Sverige gick helt utan problem och på Arlanda stod familjen och väntade med blommor och en stor skylt. De första dagarna hemma var som en dimmig dröm. Allt var så konstigt, mitt hus, träden, cyklister, barn som pratade svenska med sina föräldrar... Efter några dagar var allt precis som innan och på något sätt kändes det som om jag aldrig varit borta. Jag hann med att träffa nästan alla kära där hemma och jag tror aldrig jag ätit så mycket mat i hela mitt liv, lunch hit och middag dit. Men jag hade 12 fantastiska dagar och lördagen spenderades i Stockholm med familjen innan det var dags att säga hej då på Arlanda igen.

Först flög jag till Turkiet där jag hade 10 timmars väntan på flyget till Ghana. Landade halv fem på morgonen så jag letade upp en tom gate och lade mig på några bänkar och sov. Vaknade en timma senare av att folk pratade och då var jag omringad av människor som väntade på sitt fly. Så jag försökte samla ihop mig lite deskret och gick snabbt därifrån, undrandes om jag hade snarkat eller inte. Letade upp en ny tom gate och samma sak hände igen, och igen. Efter tredje gången gav jag upp försök om att sova, gick och åt lite frukost och sen kollade jag på ett par filmer. Väl framme i Ghana mötte min värdmamma mig på flygplatsen. Vad som inte mötte mig där var mitt bagage. Det kom fram tre dagar senare och då var jag lagom irriterad. Allt jag ägde var i mina resväskor och att bära samma kläder i 4 dagar känns inte så jättefräscht när det är 30 grader varmt ute.

Första natten i Ghana sov jag på lyxhotell med familjen. De hade kommit fram dagen innan mig och inte letat upp en lägenhet vi kunde bo i medans de väntade på att få sitt hus. På måndagen flyttade vi in i en möblerad lägenhet någonstans i Accra och den var väl sådär. Internet funkade inte, ena toaletten gick inte att spola och på onsdagen slutade elen att fungera i vår lägenhet så vi var tvugna att flytta till en annan lägenhet i huset bredvid. Men de hade en pool som jag och barnen hängde vid och en lekplats där de kunde leka. En dag åkte vi till ett lekland där de även hade en skönhetssalong för barn. Vi spenderade också mycket tid med min värdmammas kusin och hennes barn. De pratar bara franska så det blev en liten mjukstart inför Togo där alla pratar franska.

Vi hade en svit och detta var föräldrarnas rum

Poolområdet

Leklandet vi åkte till en av dagarna

På fredag morgon packade vi bilen full och åkte över till Togo. Det tog oss ca 4 timmar med en timmas väntan vid gränsen för att skaffa visum till oss alla. Här i Togo bor vi i min värdmammas pappas hus. Han är arkitekt och har byggt det själv men för ca 40 år sen så det är lite slitet på vissa ställen. Men stort så det räcker och blir över med egen pool och tennisbana. Just nu är det min familj, min värdmammas två systrar och en bror, hennes pappa, en kusin och sex anställda som bor här och jag tror att det fortfarande är 8 sovrum som står tomma. Har inte ens varit i alla rum. Det är som en liten borg med öppet i mitten där det växer ett stort träd och så ligger alla rum runt om i två våningar plus källare. Mitt liv är just nu i det här huset. Frukosten står framme i matsalen mellan kl. 7.30-10, lunch serveras kl. 12.30 då pappan kommer hem från jobbet för mat och tupplur. Sen åker han tillbaka till kontoret och kommer hem kl. 20.00 då äter vi middag. Jag lagar ingen mat, det gör kokerskan. Och dukar, serverar och dukar av gör "butlern". Så allt jag gör är att leka med barnen eller hänger med värdmammans syskon som alla är i 20-års åldern och hur trevliga som helst. I lördags åt vi lunch på pappans hotell i en privat matsal och efter det spenderade hela familjen ett par timmar vid hotell poolen. I söndags flätade jag mitt hår, en impuls jag fick men det är skönt att inte behöva tänka på håret. Och priset, 25 kr!!!!! I Sverige kostar det ca 2000 kr. I onsdags fick jag eftermiddagen ledig och systrarna tog mig till marknaden. Först åkte vi till ett ställe där de säljer mycket väskor, träskulpturer och smycken. Men kvinnan som Isabelle, en av systrarna, handlar mest av var inte där så vi blev inbjudna till hennes hus och åkte dit. (Vi kör inte ens själva, det gör våran chaufför). Vi kom dit och blev ledda till ett rum fyllt med smycken, där gick vi loss totalt och några timmar senare hade jag handlat för några hundra. När vi skulle gå tillbaka till bilen hörde vi musik från ett av grannhusen och eftersom vi stannade till blev vi inbjudna dit också och fick se världens bästa uppträdande av ca 15 pers. Det var sång, dans och musik. Så himla coolt och de var så sjukt duktiga och intensiva. Jag har också börjat ta privat lektioner i tennis, bara för att alla andra gör det. Och vad kostar det? 7 kr/ halvtimman! Två gånger i veckan spelar jag och det går väl bra, tar lite tid bara eftersom jag måste lära mig allt från grunden, inte bara att sjukta bollen kan jag säga. Och så pratar ju läraren franska också men det går bra, jag pratar franska hela dagarna med alla som jobbar här och människor jag möter ute på gatorna. Inte jättebra men de förstår ju vad jag säger iaf.

Det finns mer motorcyklar än bilar här och äger du ingen själv tar du en motorcykel-taxi

En gammal dam som sitter på gatan

Någon som ligger utanför sina affär och väntar på kunder

Området där vi bor, även om det är ett fint område med riktga hus ser smågatorna ut såhär.

Första tennislektionen, uppvärmning

Lära från grunden var det ja...

Gatan där damen med smyckena bodde

Inte lika fint som där vi bor men absolut inte ett fattigt område

Isabelle goes crazy bland alla fynd. Rummet var bokstavligt talat fyllt från golv till tak
och det tog ett bra tag att leta igenom allt

När vi hittat vad vi ville ha var det dags att förhandla om priset,
Isabelle och Ingrid tog hand om den biten.

En fågel som satt i trädgården, den rörde sig inte när jag tog kort,
bilden är inte ens zoomad utan jag är så nära!

Hennes trädgård

Bandet som uppträdde, de övade inför en turné i USA nästa år
och vi var de enda som var där och tittade

Imorgon är jag ledig igen och jag tror att jag ska ut och göra lite roliga saker så ska försöka lägga upp fler bilder när jag får tillfälleGod natt från Afrika!     ♥  ♥

Det är över nu...

Detta är förmodligen det sista inlägget jag gör som au pair. Sitter här och lyssnar på Gyllene Tider i ett hotellrum på Sheraton Miami. Camilla åkte hem inatt och jag checkade ut från vårt hostel kl. 11 idag. Sen hängde jag i lobbyn ett tag och kollade film. Vid kl. 14 tog jag en taxi till mitt nya hotell som ligger precis vid flygplatsen och jag kan ju säga att jag bytte upp mig ganska så bra. Världens trevligaste personal, de bar upp väskorna till mitt rum på nionde våningen, utsikt över golfbanan och Miami Downtown och bästa största sängen. Har precis skypat med familjen hemma och nu ska jag gå ner till poolen i ett par timmar innan jag ska äta middag. Kommer sitta där själv i restaurangen men vad gör det? Mitt flyg går kl. 10 imorgon förmiddag och 15 timmar senare landar jag hemma i Sverige. Jag kan fortfarande inte fatta det och det kommer jag nog inte göra förrens om några veckor. Väntar bara på att jag ska bryta ihop när den chocken kommer. Nu ska jag bara njuta av mina sista timmar här!

Mitt rum

Om jag kommer sova gott!

Min utsikt, hotellets golfbana, till vänster Miami Downtown och till höger flygplatsen

Poolen

Holocaust Memorial

En riktigt fin sovmorgon blev det igår med. Runt kl 13 sisådär kännde vi att vi var för hungriga för att ligga kvar i sängen och eftersom vi missat både frukost och lunch här på hotellet gick vi ut i hettan och köpte oss ett varsitt meal på Burger King. Vi hade hört talas om att det finns ett monument för förintelseoffren här i närheten så dit gick vi efter maten. En promenad på ca 30 minuter i stekande solsken. Allt är så himla fint här och jag är så kär i alla palmer överallt. Monumentet var vackert. Lite annurlunda kanske men kul att ha sett. Påvägen tillbaka köpte vi glass på ett café som låg i en jättemysig Spansk liten gränd och så gick jag in på Miami Ink och pratade lite med Ami. Camilla vägrade och väntade utanför. Hon är ett jättestort fan och ville absolut inte erkänna det, jag har kanske sett ett avsnitt eller så men det var kul att ha varit där inne. Kanske ska kolla nästa gång och se om jag känner igen mig. På kvällen gick vi ut med hostlet, förfest på Miami Inks Love Hate bar och därifrån åkte vi Hummer Killer Limo till en jättestor klubb här i South Beach. Jag ska försöka få tag på bilder från en annan tjej så ni får se. Det var i alla fall bra musik, goda drinkar och trevligt folk. Natten avsultades med hamburgare på Burger King.

Washington ave

Någonstans här i South Beach

Stadshuset

Underbara palmer

Holocaust Memorial

Sett innifrån

Väldigt hemskt men bra gjort

Ett litet barn

Brustna själar

Tre små barn

Namnen på alla de som dog

Runt om handen var det vatten

Små öar med näckrosor

Så himla fridfullt

En liten shoppingata som vi gick förbi

Vi hittade också en spansk gränd med mysiga restauranger och fin konst

Peace Out

Idag har vi verkligen bara legat på stranden, badat sådär var 20e minut och sen stekt igen. Vattnet är så sjukt varmt och det är så underbart. Imorgon är sista dagen, kan inte fatta det. Camilla åker hem till SF inatt och jag har bokat min sista natt på Sheraton Miami så checkar ut härifrån kl. 11 imorgon och sen tar jag en taxi till mitt fina hotell. Ska bara njuta vid poolen, ringa till alla och säga hej då och sen sova i min King Bed. Underbart!