Miami South Beach

Idag fick jag min första sovmorgon på över en månad. Gissa om det var underbart. Och när jag äntligen var redo att vakna och gå upp åt vi frukost på Subway, packade en väska och gick tre minuter till stranden. Där hyrde vi två solsängar med madrasser och en cabana. Liiiivet. Allt är så himla underbart och jag vill inte att det ska ta slut.

Shoppinggatan, ca 10 meter från vårt hostel

Standen

Camilla i vår Cabana, lever det goda livet

Är det semester så är det, eller?

Ikväll ska vi ut med Hostlet. Det är förfest här med gratis dricka och lekar och sen ska vi vidare till en av de första barerna som öppnade på stranden. Billiga drinkar, bra musik och strandkläder. Kvällen kan bara bli bra!
♥  ♥

Jag har funnit paradiset

Jag har jobbat min sista dag som au pair och det dröm-liv jag levt i snart två år finns inte mer. Just nu kan jag inte förstå vad som händer och hade bloggen varit brev på 1800-talet hade mina tårar fått bläcket att flyta ut på pappret. Jag skulle aldrig kunna få er att förstå hur detta känns och jag orkar inte ens ge det ett försök, Men jag är inte bara ledsen. Hur kan man vara det när man precis har funnit en av jordens bästa platser. Miami, South Beach. Jag och Camilla kom hit strax efter kl. 10 i morse och efter att vi lämnat våra väskor på hotellet gick vi raka vägen till stranden, köpte två solsängar och där har vi varit resten av dagen. Solen steker, det är fruktansvärt fuktigt i luften, det är palmer överallt, stranden är oändligt vit, vattnet är korallfärgat saltigt med prefekt temperatur, människorna går runt med fina sommarkläder, det är uteserveringar överallt och musiken srtömmar ut på gatorna från alla håll. Här ska vi njuta av välförtjänt semester i 6 dagar sen kommer ännu mera välförtjänt semester i 12 dagar hemma i Sverige. Och även om jag inte vill lämna USA ska det bli så himla kul att komma hem och få träffa er alla igen, det ska ni veta!

Stranden som ligger ca 3 min från hotellet, kanske är himlen på jorden

South Beach, Miami

Respekt!

Camilla i hettan

Utanför Miami Ink. När vi kom dit stod Ami utanför och Camilla blev minst sagt Star Strucked!

Jag har ju hunnit fylla år också. Äntligen är jag laglig i det här landet. Min värdmamma tog med mig ut på en jättefin restaurang i Greenwich på min födelsedag i tisdags kväll. Där åt vi underbart god mat och satt och pratade i flera flera timmar. Min värdpappa var i DC på jobb så de hade fixat en barnvakt för min skull. När vi kom hem hade finaste Amanda lämnat en födelsedagspåse med cupcakes och ballonger till mig. Av Sarah fick jag ett jättefint halsband.

I fredags förmiddag landade Camilla på JFK och jag hämtade upp henne där. Sen spenderade vi och mina värdbarn en del av dagen i NYC. Vi gick bl.a. över Brooklyn Bridge. Det var hett och fuktigt ute men vad genomlider man inte för några timmar i NYC? På kvällen var det Svenskt midsommarfirande i Battery Park med utsikt över frihetsgudinnan. Vi kom lite sent men det bjöds på Svensk folkmusik, dans runt midsommarstången, Svensk midsommarmat och blomsterbindning. Jag och Amanda hade dock fixat våra kransar kvällen innan. När firandet i parken var slut drog vi vidare till en förfest nära Wall St och efter det åkte vi till ett Midsommarfirande på klubben Veranda. De hade hängt upp en Svensk flagga, gula och blåa balonger och de hade en Svensk DJ. Det blev verkligen en superkväll.

På väg hem från flygplatsen åkte vi förbi riktiga amerikanska studenter

Camilla på Brooklyn Bridge

Bron och en del av Downtown

Camilla åkte Subway för första gången

Svenska flickor med blommor i håret

Svenskt Midsommarfirande i Battery Park

Utsikten från parken, Hudson River och New Jersey

Sarah, jag, Amanda och Ellen

Dagen efter var det jobb och jag åkte med barnen till poolen där vi hängde största delen av dagen medan värdföräldrarna fortsatte med packningen. I söndags hade barnen sitt avskedskalas för sina vänner och vi hade 20 barn och 10 vuxna. Festen blev verkligen jättelyckad. Jag och Camilla hann ochså med några fler turer in till City.

NYC

En dag gick vi på 5th ave där St. Paddy's Cathedral ligger

Här är vi på Rockefeller Center

NYC, Midtown

En dag när jag jobbade åkte Camilla in till det kända New York Public Library
vid Bryant Park

Här inne satt hon och läste dikter ur en gammal bok

Självklart var vi på Times Square

När vi skulle åka hem var det filminspelning på Grand Central

Filmen heter Blood Ties och kommer ha premiär nästa år.
Här spelar de in en scen i stora salen.

De två sista dagarna har varit ett totalt kaos. I fredags kom flyttfirman och började packa ihop allt. Huset har varit en enda stor röra och det har varit runt 10 pers som sprungit runt och packat, organiserat, flyttat och rört runt på saker. Förutom att hjälpa värdfamiljen med deras saker har jag även behövt organisera mina egna. Camilla som var med mig förra året när jag lämnade San Francisco kan nog intyga att paniken över att ha för mycket saker var ett faktum även i år. Jag fick tillslut ner det mesta i 2 stora resväskor på 23kg, ett handbagage på runt 15kg och en stora kartong på 21kg som jag skickade hem med posten. Det som inte fick plats fick slängas men jag överlevde den sorgen.

Vi promenerade i Manor Park, Larchmont

Tittade på alla $ 15 000 000 villor vid vattnet

Drack Starbucks chokladismjölk

Och kan ni förstå att jag fick en väska av min värdmamma?! Tror jag har berättat innan att hon är väskdesigner och har sitt eget märke. Hon säljer dem online via sin hemsida och i tre butiker, en i NY, en i London och en i Paris. Hon visste vilken jag tyckte bäst om (självklart den största och dyraste) och i måndags kväll sa hon att jag kunde få den om jag hade möjlighet att få med den hem. Så jag skapade mig möjlighet kan jag säga. Skickade den i en egen låda på posten med försäkringen och nu kommer jag hålla andan tills den landat hemma på Sigillgatan 13. Ni kan klicka här om ni vill kika in på hennes hemsida. Jag fick väskan som heter Livingstone i färgen vit. En helt underbart stor weekendbag i kalv skin och afrikanskt inspererade detaljer.

Sista kvällen hade jag middag med Amanda, Camilla och Hemsha

Amanda gav mig ett kort som hon hade skrivit ett brev i och mina trårar bara sprutade.
Det blev ett fint avslut på min tid i NY

Tack så himla mycket alla ni underbara människor som varit med mig under mina 1 år och 9 månader här i USA. Det har verkligen varit den bästa tiden i mitt liv så här lång och jag skulle inte byta bort en enda dag. Jag kommer aldrig glömma allt jag varit med om och alla er som jag upplevt det med. Jag tycker om er allihoppa och jag hoppas verkligen att vår vänskap inte dör med au pair-livet. För det är så mycket mer värt än så!     ♥  ♥

Full fart frammåt

Nu vet ni varför jag har så mycket att göra hela tiden och det blir inte mindre ju mer tiden går kan jag säga. Min att-göra-lista ser lite ut såhär:

~Skriva en 4 sidor lång uppsats från den senaste helgkursen
~Packa ner mitt 2-åriga USA-liv i två resväskor
~Köpa på mig allt som är sjukt billigt här och sånt jag inte kan få tag på hemma eller i Afrika (Mary Kay produkter bl.a.)
~Fylla i papper och ansöka om visum till Ghana
~Ta vaccin (Polio, Typoid, 3 Twinrix sprutor, Malaria, Gula Febern)
~Köpa kläder jag kan ha i Ghana (klänningar och kjolar som går över knäna)
~Hjälpa till att organisera barnens farväl-party (hyra hoppborg, köpa ansiktsfärg, ladda ner musik, köpa tårta osv)
~Jobba på ett fotoprojekt till min värdmamma (extra betalt, man tackar!)
~Hjälpa till att organisera barnens saker (leksaker, böcker, kläder, spel osv) i resväskor, boxar som ska flygas ner och boxar som ska gå med båten
~Plus att jag jobbar mina 45 timmar i veckan och har inte haft en ledig dag sen den 27:e maj bara för att jag gått i skolan två helger i rad

En veckas semester i Miami och två veckor i Sverige utan några som helst måsten börjar låta väldigt lockande. Samtidigt, så klart, som jag ABSOLUT INTE vill åka härifrån. Men de känslorna ska vi inte gå in på nu för då blir det här ett väldigt långt och osammanhängande inlägg....

Jag kan berätta att i tisdags lämnade jag min visumansökan på Ghana konsultet i City och på kvällen tog jag tre sprutor till på vaccinationskliniken i Stamford. Smärta efter det, ja.
I onsdags hade min värdmamma farväl-fest för sina kvinnliga vänner och värdpappan tog barnen och åkte iväg men hon ville att jag skulle vara där. Det var lite kafferep stil så alla tog med sig något att äta, de flesta hade dock vin eller köpta efterrätter. Jag tänkte att jag skulle göra en extra insats så jag spenderade över 3 timmar på att göra en smörgåstårta för första gången i mitt liv. Det blev succé. Alla ville veta vad det var eftersom ingen sett något liknande förut så det slutade med att jag fick ställa mig och förklara för alla vad det var och vad som var i. Kul att de gillade vår svenska guldklimp!
Igår hade minsta tjejen tid hos en frisör inne i City och eftersom jag pratat om att göra något åt mitt hår tyckte värdmamman att jag skulle ta henne dit så jag kunde få rådgivning på samma gång. Så lillan och jag tog tåget in halv fyra och vi kom hem runt nio på kvällen. Vi åt också middag i NYC och det var så mysigt att bara ha henne och strosa runt där på Upper West i eftermiddagssolen.
Idag har vi packat barnens saker hela dagen och också gått på den sista simlektionen. Kommer inte sakna simningen kan jag säga!

Min smörgåstårta med räkor, ägg, svart kaviar, skinka, ost,
purjolök, tomater, gurka, citron och dill

Helgen är hyffsat planerad, kommer jobba lite, gå ut med Sarah och stanna i City och spendera söndagen där. Sarah har föresten flyttat till sin nya familj för sin förlängning så inga mer filmkvällar i mitt tv-rum längre. Det är sorgest och känns så himla fel och bättre lär det ju inte bli när vi inte ens finns i samma land längre. Saknar dig redan Sarah!     ♥   ♥    ♥

Hem och vända

Okej, så för er som inte vet vad mina planer är och varför jag är så himla upptagen
med massa förberedelser kommer här ett inlägg om det.

I vintras var min plan inför sommaren och hösten ganska klar. Jag jobbar min sista dag i den här familjen den 26e juni. Efter det skulle jag ta en veckas semester i Miami och sen flyga tillbaka till San Francisco och hälsa på min första familj i ett par veckor innan jag lämnar USA och mitt liv här bakom mig. Någon gång runt påsk bestämde jag med Camilla (nuvarande au pair i min förra familj) att hon skulle resa med mig här på östkusten och sen skulle vi flyga tillsammans tillbaka till Cali. Men så plötsligt kom det upp lite andra möjligheter som gjorde att planerna ändrades lite. Så detta är vad jag kommer göra härnäst:

~Den 22:a juni kommer Camilla hit till mig i NY och vi ska försöka göra så mycket som möjligt i NYC även om jag kommer jobba hårt de sista dagarna.

~Den 27:e juni flyger vi ner till Miami och steker på South Beach. Semestern är efterlängtad och vi har bokat rum på ett av USAs bästa party hostel som praktiskt taget ligger på stranden.

~Den 2:a juli går mitt flyg hem till Sverige. Flyger från Florida med byte i New York. Sen är det nattflyg och jag landar på Arlanda tidigt tisdagen den 3:e juil. Då ska jag spendera nästan två underbara veckor med alla där hemma som jag inte sett på snart två år. Ha semester och ladda batterierna men jag vill ju hinna se alla och göra allt jag saknat så fullspäckat schema kommer det vara i alla fall.

~Den 15 juli får jag krama alla hej då igen, packa väskorna och åka tillbaka till Arlanda. Då går flyget ner till Afrika och jag ska med. Såhär är det, min värdpappa har fått ett toppjobb i Accra, Ghanas huvudstad, och hela familjen flyttar dit i början på juli och ska stanna på obestämd tid. Jag, som egentligen skulle hem, bestämde mig för att följa med. De behöver hjälp med barnen och allt runt omkring som kommer med att bygga upp ett nytt liv i ett nytt land. Och jag kunde ju inte säga nej till den upplevelsen. De tre första dagarna kommer vi spendera i Accra i en lägenhet de ska hyra tills de fått sitt hus. Sen åker vi till Lomé som är huvudstad i grannlandet Togo. Där har min värdmammas pappa ett stort mansion som han själv byggt (han är arkitekt) och där ska vi bo i en månad. Efter det åker vi tillbaka till Accra och flyttar in i huset, börjar möblera och dekorera och det är dags för barnen att börja sina nya skolor. Där ska jag stanna till den 29:e september och sen flyger jag hem till Sverige. Jag kommer landa hemma den 30:e september och sen är jag klar. Hoppas på jobb till hösten/vintern och universitetet till våren.

Så jag hoppas alla är hemma under de två första veckorna i juli för jag vill ju hinna ser er allihoppa!
Frågor på det?     ♥  ♥  ♥

Soligt avslut på veckan

Det är klart att man måste fira Sverige lite extra när man sitter här på andra sidan Atlanten. Och vem hade inte små flaggor hemma om inte Amanda. Planerna om att sätta oss på en filt vid vattnet gick i kras då vi båda jobbade sent och parkerna stänger när det blir mörkt. Så det blev en kaka på Starbuck istället men det dög lika bra.

Du gamla du fria.....

Förutom att hänga på Starbucks har jag varit väldigt ordningsam och organiserad den här vekan. Har prickat av massa saker på min att-göra-lista och det som ännu inte är gjort har jag full koll på.

Igår tog min värdpappa över barnen kl. 17 och jag och värdmamman tog tåget in till Manhattan där jag skule ta en Yoga klass. Har ju sagt innan att hon pluggar till att bli Yoga lärare och som en del av hennes utbilding ska hon ta med sig en student till en klass som någon annan håller. Sen ska hon koncentrera sig på enbart den studenten och rätta till/vägleda rörelser och poser med enbart beröring. Sen ska hon skriva en uppsats om det. Så hon frågade mig förra veckan om jag ville vara hennes försökskanin. Klassen var jättebra men ganska svår. Fast jag hade ju professionell hjälp som bara koncentrerade sig på mig. Men jag var ju också tvingad att göra alla poser korrekt vilket är sjukt jobbigt så har ganska mycket träningsverk idag.

Just nu är föräldrarna inne på Manhattan och eftersom jag jobbar kväll fick jag en lång rast på dagen. Hann med både shopping och lunch inne i City och NYC värmen på sommaren är inte rolig. Men såååå värt det! När jag kom hem tog jag barnen till simningen och efter det åkte vi till tjejernas skola och deras årliga picnic. Vi hade med oss lite smått och gott och barnen sprang runt och lekte och dansade till musiken som dj'n spelade så de somnade gott när vi kom hem.

Stora gräsmattan där vi satt utspridda på filtar

En del av skolbyggnaden

Hemshas barn går på samma skola så vi delade filt

Jag hade gjort en lasagne och kokat majskolvar som vi tog med oss
och till efterrätt hade vi croissanter och chokladpudding

I helgen ska jag ta min sista kurs, New York, New York, a move-eye point of view. Vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig. Vad jag vet är att jag mycket hellre hade gjort något annat. Vill också säga grattis till alla studenter. Speciellt grattis till Simon, Matilda, Alice, Elin och Oskar. Fy Fan Va Ni Är Bra! Så kul att sitta här och kolla alla bilder som har kommit upp på Facebook. Studenten var helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv och jag hoppas att ni känner samma sak.

♥  ♥  ♥

2 veckor i bilder

Det var väl sisådär två veckor sen jag skrev sist och idag sa mamma ifrån så då får man väl sätta sig ner och skriva ett inlägg. Det är så sjukt mycket som pågår nu och så himla mycket som måste göras nu när allt detta närmar sig sitt slut och jag ska ut på nya äventyr. (Ja, jag ska avslöja vad det är jag planerar att dra iväg på. Snart) Sålänge ger jag er bilderna från den senaste tiden.

Förra lördagen var jag ute och festade med min värdfamilj. Japp! Min värdmamma fyller 40 i december men kommer inte kunna ha en fest då så min värdpappa hade anordnat en överraskingsfest för henne och jag var bjuden. Limon kom och hämtade upp oss hos min värdmammas bror som bor i närheten. Sen åkte vi alla till vårt hus och chauffören ringde på och bad min värmamma att komma med ut till bilen. Där inne satt vi alla med champagnen redo och ropade SURPRISE. Vi åkte in till City och åt på en Fransk/Afrikansk restaurang och sen åkte vi till en pingis/nattkulbb och hade jättekul.

Skål

Limobussen som körde runt oss hela kvällen och natten

Min värdmammas bror showar i limon

Och den andra brorn var inte sämre

Restaurangen där vi åt

Min värdmamma blåser ut ljuset

Min värdpappa hade fixat tröjor som vi alla hade på oss när vi spelade pingis

Hela gänget

Det var rättså lite folk när vi kom dit men det blev mer

OS nästa...

Jag träffade några bollar i alla fall

På väg hem såg vi det underligaste. En bil med bara ett däck där bak
och en motorcykel med de bredaste däcken. Och så värsta belysningen.

På söndagen tog jag och Sarah bilen ner till Long Island och därifrån tog vi färjan över till Fire Island och Ocean Beach. Det var så himla fint. Världens smalaste ö med stranden från paradiset. Och så en liten by som var hur mysig som helst. Vi har redan kollat in vilken tomt vi vill ha när vi blir rika och där ska vi bygga ett eget litet sommarhus.

Det tog ca 30 min att åka över till Fire Island

En liten glasskiosk i centrum

Flaggan på halvstång eftersom det var Memorial Weekend

Brandstationen

Hamnen som var på ena sidan av ön

Det gick små gator i rutnät med hus på sidorna. Vi står i ena änden av ön och tar kortet,
trekanten som ni ser är där vägen tar slut, det är andra sidan och där tar också ön slut.
Men den var jättelång så man skulle aldrig kunna gå på den lädden.

Ett av de finaste husen, låg precis på stranden

Ocean Beach

Sarah

Sara

Vi kände på vattnet med badade aldrig

Helt plötsligt kom det en hög våg och Sarah blev lite nerstänkt

Underbart

Så himla fint!

Memorial Day var på måndagen så barnen var lediga från skolan. Och vi vet ju att lediga barn betyder hårt arbetande au pair. Vi gick till parken en stund på morgonen och lekte och hade picknick. Efter kl. 12 åkte vi till Playland som ligger bara 15 min från oss. Det är ett nöjesfäljt med massa karuseller och annat skoj. Där var vi resten av dagen i stekande hetta. Men vi tycker ju alla om att åka så det var en helt okej arbetsdag.

En av barnkarusellerna, mini-frittfall

På kvällen träffade jag Amanda och vi gick till Manor Park och kollade på solnedgången
och var allmänt avundsjuka på alla som låg ute på vattnet med sina båtar.

Sen fick vi en inpuls och tog bilen till City Island som ligger ca 20 min från oss.
Jag hade hört att man skulle ha jättebra utsikt över Manhattan därifrån
men det va ju lite av en överdrift. Ljusen ni ser är NYC men jättebra kan jag
väl inte säga att det var. Men kul med en liten spontanutflykt sådär på kvällen

I fredags var jag ledig för hela familjen åkte till Boston för min värdpappas 10års återträff med sin Harvard-klass. Jag åkte in till City en snabbis på dagen och lunchade med Cissi. Lite shopping hann vi med också. Sen åkte jag tillbaka in på kvällen för en middag. Hela helgen har jag varit i skolan. Jag tog en av mina kurser och den andra gör jag helgen som kommer. The Real You hette den och vi spenderade två dagar med att göra olika personlighetstester och prata om dem. Men det var helt okej. Nu måste jag bara skriva en uppstats på 8 sidor. Som om uppsatsen på 4 sidor vi va tvugna att göra innan klassen startade inte var nog. Samma sak gäller för den andra kursen.

Idag åkte jag och barnen till biltvätten för vi hade en halvtimma över mellan alla aktiviteter

Värsta framtidsstället var det. Tänkte lite på rymdstationen i Vintergatan.
Här åker vår bil igenom tvätten och man kunde stå inne i butiken och se hela processen.
Det sprutade skum som var vitt, gult, blått och rosa. Kan ju inte säga att de var snåla precis...

Det är väl det mest av det jag har haft för mig den senaste tiden. Förutom alla luncher och filmkvällar med Sarah och allt annat tokigt som händer varje dag i det här landet. Checka in snart igen för det stora avslöjandet är nära.....