Bröllopsfirande i Togo

Anledningen till att så många av min värdmammas släkt var i Togo samtidigt var för att ena brodern firade 10-års bröllopsdag med sin fru. Och det var ju kul för mig eftersom alla syskon var i 20-års åldern och gärna umgicks med mig och tog med mig ut på roliga saker hela tiden. Jag och Isabelle åkte till marknaden och shoppade, allihopa gick ut på hotellets nattklubb några gånger, vi hade filmkvällar, badade i poolen och bara satt och pratade efter att alla andra hade somnat på kvällarna. Nu längtar jag tills jag kan åka till London och hälsa på Isabelle, och till Paris och hänga med Charl, David, Sandra och Ingrid och så sa Sandra att hon vill komma till Stockholm för hon hade hört om klubbarna runt Stureplan. 
 
Tillbaks till firandet. En kväll var det cocktail party på hotellet och gästerna fick var sitt rum där vi sov en natt. Familj och vänner var samlade och alla var jättefina. Det bjöds på mat, dricka, live musik och dansunderhållning. Frammåt natten gick många av gästerna till nattklubben och dagen efter åt vi både frukost och lunch på hotellet.
 
Min värdmammas bror och hans fru bestämde sig också, väldigt spontant, för att döpa sina tre barn när alla ända var samlade (vilket inte händer så ofta när hela familjen är utspridd över hela världen). Så en dag åkte hela sällskapet ut på landet där pappan har bygt ett ännu större hus med gigantisk tomt och egen sjö. Det såg lite roligt ut med en helt vanlig afrikansk by där alla bor i små stenhus eller hyddor och så kom vi med våra feta jeepar och körde genom grindarna till ett mansion mitt i allt. Vi åkte tidigt på morgonen för att vara framme till gudstjänsten som började kl. 9 (även om prästen inde dök upp förren kl. 10.20). Det var en katolsk kyrka med afrikansk twist så det var kul att se. Efter dopet var det fest med mer musik och mer mat och på kvällen åkte vi hem igen. 
 

Här har familjen och barnens gudföräldrar samlats för själva dopet
 
I slutet av gudstjänsten dansade alla. Detta var männens dans, prästen står i mitten.
 
Jag framför en del av huset
 
Barnen spelade fotboll
 
Den sista delen av firandet var nog ändå det roligaste. Hela familjen och de närmsta vännerna åkte en dag upp till norra delen av landet och en by som heter Tjamba. Det tog oss ca 7 timmar att köra dit. Vi kom fram på kvällen och de hade bokat rum på ett förvånansvärt fint hotell åt oss allihoppa. Där åt vi middag och sen gick vi och la oss för tidigt nästan morgon bar det iväg igen. Min värdmammas bror har tjänat delar av sin förmögenhet från sitt företag han har i Togo. Tjamba är en stor cashew region och för några år sedan odlades nötterna i Tjamba och sen skickades de till fabrikerna i Benin. Så brodern öppnade upp en fabrik i Togo som nu levererar cashewnötter över hela världen och folket i Tjamba har fått otroligt mycket bättre levnadsstandard tack vare pengarna de tjänar i fabriken. När vi kom fram delade vi in oss i grupper och sen fick vi en jätteintressant guidad tur i fabriken där vi fick följa hela processen. Vi fick också chans att sitta ner med en av kvinnorna (majoriteten av de som jobbar i fabriken är kvinnor) och fråga henne vad vi ville. Efter det hölls det tal och några av kvinnorna sjöng traditionella sånger. Dagen avsutades med mat (som vanligt) och sen åkte vi tillbaka till huset i Lomé där vi upptäckte att internet hade slutat fungera. 
 

Här öppnar de nötterna. Att sköta maskinen som knäcker
dem är det ända jobber som utförs av män.
 
Här sorteras nöterna och de trasiga tas bort
 
Inte helt ovanligt
 
Den afrikanska naturen
 
En liten by vi åkte igenom
 
Vi stannade till efter vägen för att köpa frukt och det tog 2 sekunder
innan vi var omringade av skrikande kvinnor som vilje sälja till oss.
 

Det var allt från Togo. Resten av min tid här i Afrika kommer förmodligen spenderas i Ghana och det finns massor att skriva om här också.     ♥  ♥  

Kommentarer
Postat av: Niina Wallin

Hej Sara !
Tackar och bockar för uppdatering.
Du har allt varit med om en hel del på din resa.
Många kramar mamma

2012-08-30 @ 23:13:13
Postat av: Märta

Hej Sara! Instämmer helt i ovanstående kommentar.
Fortsätt!!!

2012-09-01 @ 11:22:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0