Jag har funnit paradiset

Jag har jobbat min sista dag som au pair och det dröm-liv jag levt i snart två år finns inte mer. Just nu kan jag inte förstå vad som händer och hade bloggen varit brev på 1800-talet hade mina tårar fått bläcket att flyta ut på pappret. Jag skulle aldrig kunna få er att förstå hur detta känns och jag orkar inte ens ge det ett försök, Men jag är inte bara ledsen. Hur kan man vara det när man precis har funnit en av jordens bästa platser. Miami, South Beach. Jag och Camilla kom hit strax efter kl. 10 i morse och efter att vi lämnat våra väskor på hotellet gick vi raka vägen till stranden, köpte två solsängar och där har vi varit resten av dagen. Solen steker, det är fruktansvärt fuktigt i luften, det är palmer överallt, stranden är oändligt vit, vattnet är korallfärgat saltigt med prefekt temperatur, människorna går runt med fina sommarkläder, det är uteserveringar överallt och musiken srtömmar ut på gatorna från alla håll. Här ska vi njuta av välförtjänt semester i 6 dagar sen kommer ännu mera välförtjänt semester i 12 dagar hemma i Sverige. Och även om jag inte vill lämna USA ska det bli så himla kul att komma hem och få träffa er alla igen, det ska ni veta!
 
Stranden som ligger ca 3 min från hotellet, kanske är himlen på jorden
 
South Beach, Miami
 
Respekt!
 
Camilla i hettan
 
Utanför Miami Ink. När vi kom dit stod Ami utanför och Camilla blev minst sagt Star Strucked!
 
Jag har ju hunnit fylla år också. Äntligen är jag laglig i det här landet. Min värdmamma tog med mig ut på en jättefin restaurang i Greenwich på min födelsedag i tisdags kväll. Där åt vi underbart god mat och satt och pratade i flera flera timmar. Min värdpappa var i DC på jobb så de hade fixat en barnvakt för min skull. När vi kom hem hade finaste Amanda lämnat en födelsedagspåse med cupcakes och ballonger till mig. Av Sarah fick jag ett jättefint halsband.
 
I fredags förmiddag landade Camilla på JFK och jag hämtade upp henne där. Sen spenderade vi och mina värdbarn en del av dagen i NYC. Vi gick bl.a. över Brooklyn Bridge. Det var hett och fuktigt ute men vad genomlider man inte för några timmar i NYC? På kvällen var det Svenskt midsommarfirande i Battery Park med utsikt över frihetsgudinnan. Vi kom lite sent men det bjöds på Svensk folkmusik, dans runt midsommarstången, Svensk midsommarmat och blomsterbindning. Jag och Amanda hade dock fixat våra kransar kvällen innan. När firandet i parken var slut drog vi vidare till en förfest nära Wall St och efter det åkte vi till ett Midsommarfirande på klubben Veranda. De hade hängt upp en Svensk flagga, gula och blåa balonger och de hade en Svensk DJ. Det blev verkligen en superkväll. 
 
På väg hem från flygplatsen åkte vi förbi riktiga amerikanska studenter
 
Camilla på Brooklyn Bridge
 
Bron och en del av Downtown
 
Camilla åkte Subway för första gången
 
 
Svenska flickor med blommor i håret
 
Svenskt Midsommarfirande i Battery Park
 
Utsikten från parken, Hudson River och New Jersey
 
Sarah, jag, Amanda och Ellen
 
Dagen efter var det jobb och jag åkte med barnen till poolen där vi hängde största delen av dagen medan värdföräldrarna fortsatte med packningen. I söndags hade barnen sitt avskedskalas för sina vänner och vi hade 20 barn och 10 vuxna. Festen blev verkligen jättelyckad. Jag och Camilla hann ochså med några fler turer in till City.
 
NYC
 
En dag gick vi på 5th ave där St. Paddy's Cathedral ligger 
 
Här är vi på Rockefeller Center 
 
NYC, Midtown 
 
 En dag när jag jobbade åkte Camilla in till det kända New York Public Library
vid Bryant Park
 
Här inne satt hon och läste dikter ur en gammal bok
 
Självklart var vi på Times Square
 
När vi skulle åka hem var det filminspelning på Grand Central
 
Filmen heter Blood Ties och kommer ha premiär nästa år.
Här spelar de in en scen i stora salen.
 
De två sista dagarna har varit ett totalt kaos. I fredags kom flyttfirman och började packa ihop allt. Huset har varit en enda stor röra och det har varit runt 10 pers som sprungit runt och packat, organiserat, flyttat och rört runt på saker. Förutom att hjälpa värdfamiljen med deras saker har jag även behövt organisera mina egna. Camilla som var med mig förra året när jag lämnade San Francisco kan nog intyga att paniken över att ha för mycket saker var ett faktum även i år. Jag fick tillslut ner det mesta i 2 stora resväskor på 23kg, ett handbagage på runt 15kg och en stora kartong på 21kg som jag skickade hem med posten. Det som inte fick plats fick slängas men jag överlevde den sorgen. 
 
Vi promenerade i Manor Park, Larchmont
 
Tittade på alla $ 15 000 000 villor vid vattnet
 
Drack Starbucks chokladismjölk
 
Och kan ni förstå att jag fick en väska av min värdmamma?! Tror jag har berättat innan att hon är väskdesigner och har sitt eget märke. Hon säljer dem online via sin hemsida och i tre butiker, en i NY, en i London och en i Paris. Hon visste vilken jag tyckte bäst om (självklart den största och dyraste) och i måndags kväll sa hon att jag kunde få den om jag hade möjlighet att få med den hem. Så jag skapade mig möjlighet kan jag säga. Skickade den i en egen låda på posten med försäkringen och nu kommer jag hålla andan tills den landat hemma på Sigillgatan 13. Ni kan klicka här om ni vill kika in på hennes hemsida. Jag fick väskan som heter Livingstone i färgen vit. En helt underbart stor weekendbag i kalv skin och afrikanskt inspererade detaljer.
 
Sista kvällen hade jag middag med Amanda, Camilla och Hemsha
 
Amanda gav mig ett kort som hon hade skrivit ett brev i och mina trårar bara sprutade.
Det blev ett fint avslut på min tid i NY
 
 
 
Tack så himla mycket alla ni underbara människor som varit med mig under mina 1 år och 9 månader här i USA. Det har verkligen varit den bästa tiden i mitt liv så här lång och jag skulle inte byta bort en enda dag. Jag kommer aldrig glömma allt jag varit med om och alla er som jag upplevt det med. Jag tycker om er allihoppa och jag hoppas verkligen att vår vänskap inte dör med au pair-livet. För det är så mycket mer värt än så!     ♥  ♥  

Kommentarer
Postat av: Märta

Tack så mycket själv, Sara! Det har verkligen varit både intressant, spännande och roligt att följa dej dom här åren. Och vilka erfarenheter du har för livet i fortsättningen!!! Lycka till med allt, både semester, hemresan och Afrikaresan önskar
Märta

2012-06-28 @ 11:18:34
Postat av: Niina Wallin

Hej Mitt Hjärta <3 <3 <3
Jag förstår dig, när du är ledsen för att USA tiden är slut.Men du börjar ju snart en annan resa !!
Jag verkligen längtar tills du kommer hem.
Ha det nu så skönt på semestern. /Kram mamma & pappa

2012-06-28 @ 21:07:44
Postat av: Linn

Jag väntar på dig här hemma :) <3

Svar: 4 dagar! :) <3
Sara

2012-06-29 @ 10:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0