I Accra på egen hand

Jag har varit ledig hela helgen då familjen åkte till Togo och jag fick valmöjligheten att stanna kvar själv i Ghana. Ni au pairer som läser min blogg vet hur underbart det är, för er andra kan jag berätta att det är inte för att man får chansen att ha vilda hemmafester utan helt enkelt för att man får chansen att bara sitta i soffan så länge man vill i ett tyst hus utan barn och göra absolut ingenting i en hel dag. Det är en riktig guldklimp i vardagen. Men jag har inte bara latat mig. Eftersom jag nu är i ett land där folk pratar engelska bestämde jag mig för att jag kunde gå till marknaden själv och se mig omkring. Glöm tanken på en lugn och trevlig shoppingtur i min ensamhet, att titta lite utan att behöva köpa, att gå i mina egna tankar, i min egen takt och att välja helt själv vilken affär jag vill gå in i. En shoppingtur i Accra är en kamp och att ge sig in i den kampen ensam, som tjej, är inte det lättaste. Jag började med att åka till Makola Market som är den största marknaden i Accra. Här kan man hitta allt från tvättmedel och kastruller till resväskor och smycken. De har allt och alla är där! Jag märkte dock ganska snabbt att det inte var marknaden som turisterna (de få som kommer till Ghana) åkter till. Stället var packat med lokalbefolkning som i princip var där för att köpa det de behövde och sen skynda vidare. Jag var i stort sätt i vägen för alla eftersom jag hade en lite lugnare takt. Men det värsta var alla försäljare, de blev som galna när de såg mig och mitt västerländska jag. Folk skrek efter mig från alla håll och det var för det mesta "Beauty" "White Lady" (!!) och "Rich Girl". Jag köpte bara en sak, mest för att öva på min förmåga att förhandla om priset vilket jag inte alls är bekväm med av flera olika anledningar. Dagen efter åkte jag till hantverksmarknaden och kände genast att det var lite mera rätt. Där fanns det väskor, smycken, träskulpturer, kläder och mycket mer. Hela upplevelsen var mycket roligare och mer på riktigt. Även om aggressiviteten från försäljarna var hundra gånger värre. De bokstavligt talat drog i mina armar från olika håll samtidigt, ropade på mig och så fort jag stannade för att kolla på något så stod det 10 personer runt omkring mig väntandes på att jag skulle bli klar så de kunde dra med mig till deras bås. Men mina värdföräldrar hade gett mig massa tips på hur man ska agera och jag lärde mig ganska snabbt hur "reglerna" fungerade. Eftersom jag inte matat mitt shoppingberoende på ett tag handlade jag snabbt slut på alla pengar jag hade och var tvungen att åka tillbaka dit dagen efter för att köpa det jag inte fick med mig första dagen. När jag kom tillbaka kände folk igen mig och kom fram och hälsade som om vi känt varandra i flera år. 
 
Jag tog inga bilder från marknaden så dessa har jag stulit från internet.
 

Makola Market
 

Ingången till hantverksmarknaden
 

Massor med träskulpturer, jag köpte en, det fick räcka
 
När jag var klar på marknaden bestämde jag mig för att varandra runt lite och se mig omkring. Kontrollfreak som jag är hade jag redan kollat upp min väg på google maps innan jag åkte hemmifrån så jag började gå mot Kwame Nkrumah Monumentet som låg i närheten. Han var Ghanas första president efter självständigheten 1957 och har nu fått en hel park skulpturer, vatten och fontäner. Jag tog lite bilder och sen var jag kvar. När jag gick vidare mötte jag en gammal man som sålde egengjorda vykort. Av någon anledning började han prata franska med mig och blev ganska chockad när jag svarade på franska. Så jag köpte några kort av honom och gick sen vidare. En halvtimmes promenad bort från marknaden ligger James Town som är känt för många saker, bl.a. fyren, Britternas fort, fiske och slavhandeln. Det var inte så svårt att hitta till fyren och när jag kom fram satt det en man utanför som frågade om jag ville gå upp. Jag gav honom 20 kr och han tog med mig upp till toppen och pekade ut saker runt om i stan. Trappan upp var lång och sista biten var det en brant, trasig stege och hade jag snubblad på den hade jag garanterat fallit ner och dött. Ute blåste det storm från havet så det gällde att hålla i sig så att man inte blåste av. När vi var klara tog han med mig på en guidad tur i området kring fyren. Han paratade jättefort och gick ännu fortare så det var nog inte så konstigt att folk stirrade när jag med min långklänning halvsprang efter honom samtidigt som jag försökte undvika att trampa i de värsta lerplölarna och sophögarna. Men det var otroligt intressant och väldigt oväntat. 
 

Monumentet
 

Kistan, inte säker på om han verkligen ligger där eller inte
 

James Town Lighthouse
 

På toppen
 

Fiskebyn
 

Underlig dimma som kom in över staden
 

Delar av det fattiga Accra
 

Fiskemännen simmar ut till pirogerna och stannar upp till 7 dagar ute till havs
 

Min guide och den livsfarliga stegen
 

Inne i fyren
 

De gamla slavbostäderna
 

Ett litet barn som följde med oss och höll min hand när vi gick
 

Fiskebåtar
 

En tunnel genom vågbrytaren som slavarna tvingades krypa igenom.
På andra sidan väntade skeppen som tog dem till Amerika
 

Fiskemän som ger sig ut till havs
 

Här lever djur och människor i lika förhållanden
 

Fängelset i Britternas fort
 
 
Om det är något ni skulle vilja ha från marknaden så tveka inte att säga till så köper jag med det hem. Det finns i stort sätt allt och det är inte speciellt dyrt. Plats i väskan har jag också.     ♥  ♥  
 
 
 

Kommentarer
Postat av: saris

aaahh är du seriös när du säger att du har plats i väskan när du ska hem???? isåfall vill jag beställa en väska! :) haha, om du hittar någon fin i skinn, nåt liknande som vi hade med oss hem från togo sist! vore superduper gulligt !!! kramis!

Svar: Haha ja för jag kommer slänga de flesta kläder jag hademed mig. Köpte en sån i Togo men ska försöka hitta en här :)
Sara

2012-09-03 @ 02:47:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0