Thailändska på promenad

Skillnaden mellan att vara au pair och att vara nanny är att man som nanny gör mer än att bara ta hand om barnen. Jag tvättar numera allas kläder, jag plockar undan efter alla och jag lagar mat åt alla. Ibland. I lördags hade mina värdföräldrar gäster över på middag och jag stod i köket mest hela dagen och gjorde förrätt, huvudrätt och efterrätt. Min värdmamma hjälpte såklart till men hon var ju överallt och ingenstans som vanligt. Värdpappan tog hand om barnenhela dagen tills gästerna kom. 
 
Sovmorgon står rätt högt upp på min lista över saker som gör livet lite bättre så jag gick inte upp förren 11.30 på söndagen, min lediga dag, och det var bara för att jag lovat att skypa med mamma. Någonstans här i Accra finns ett område som heter Osu och för några veckor sedan åkte jag förbi en gata där folk stod och sålde olika saker. Så jag tog en taxi och åkte dit. Handlade massor med fina saker gjorde jag. Passade också på att göra pedikyr hos en kvinna mitt där på gatan. 30 kr kostade det och mina fötter är som barnrumpor nu. En sak har jag lärt mig om pedikyr. I USA handlar det om en avslappnande stund, lite massage och att gå därifrån med nyklippta/nymålade naglar. I Afrika handlar det om att ta bort allt äckligt dött skinn. Och det är ingen lek. De skrubbar tills de blir blåa i ansiktet och det de inte får bort med skrubben skär de bort med rakblad. Sen smörjer de in fötterna med någon billig kräm och målar naglarna om man vill. Jag hade också planerat ett återbesök hos massören jag gick till för två veckor sedan men i Ghana är allt stängt på söndagar så det sket sig. Satt en halvtimma och googlade efter ett spa som var öppet utan lycka men som tur var frågade jag taxichauffören om han visste något. Han sa att jag borde åka till La Palm Beach Hotell och eftersom jag vet att det är ett riktigt fint ställe åkte jag dit och frågade om de hade sitt spa öppet. Visst hade de det. På La Palm erbjöd de Thai massage och jag som aldrig provat det innan betalade mina 250 kr och gick förväntansfullt in. Jag kom in i ett jättemysigt mörkt rum med lugnande musik och massvis med tyg. De hade tre hytter bredvid varandra med madrasser på golvet och draperier runt om. En kvinna visade mig in i en av dem och gav mig en skjorta och ett par byxor som jag skulle ha på mig. Sen kom min massös in och började massera mina fötter. Chocken kom när hon helt plötsligt ställde sig på mina vader. En fot på varje ben och sen började hon gå på mig. Ända upp till axlarna. Där stannade hon, satte sin häl precis bredvid ena skulderbladet och tryckte ner den under skelettet. Knak! Smärta! Sen traskade hon ner till mina vader igen och sen upp igen. Efter det varierade hon massage med stretcher och mera fötter. Allt avslutades med att hon masserade min nacke och hals när hon plötsligt tog tag i mitt huvud och haka och vred till. Det ljudet som min nacke gjorde ifrån sig har jag aldrig hört förut och vill aldrig höra igen. Där ligger man helt avslappnad och oförberedd och så vrider massösen nästan nacken av en. Jag ska vara ärlig och säga att jag efter det började vicka på tårna och gå igenom sjuans tabell i huvudet för att kolla så att jag fortfarande var okej. Men förutom all smärta var massagen bra.Massören var jätteproffessionell men jag  kommer nog hålla mig till vanlig massage i fortsättningen. Fast är man förberedd på vad det handlar om så är nog Thai massage underbart det med.
 

Jag åt lunch inne på en pizzeria i min ensamhet. Såhär såg gatan ut där jag shoppade loss.
 
En bild på Accra by Night tagen från en rooftop restaurang vi åt på för ett tag sen. 
Det finns kontraster i den här staden.
 
Måndag betyder som vanligt ingen sovmorgon alls och tre barn att ta hand om. Dagens värsta var när den äldsta kom hem med 18 (!) böcker som skulle slås in med bokpapper. Ja, jag har gjort det förut och vet hur man gör men fy f*n va tråkigt det är då! 2 ½ timmars effektivt arbete efter att jag lagt barnen och nu vill jag inte se en enda skrivbok till under resten av det här året.
 
På min tid köpte man bokpapper med hästar, fotbollspelare eller fjärilar.
Sån tur hade inte mitt värdbarn.
 
 
♥  ♥  
 

Kommentarer
Postat av: Niina Wallin

Ja nog är det kontraster i afrika !!
Tackar åter för dit inlägg , är alltid lika intresant att läsa och se vad du har för dig..
Tack min älskade dotter <3 <3 <3

2012-09-11 @ 08:53:34
Postat av: Lisa

Gud vad intressant blogg du skriver! =) Måste fråga, hur länge ska du jobba som nanny för den här familjen? Bodde de i USA först och sedan flyttade dit?

Svar: Hej Lisa. Tack så mycket. Vad kul med en ny läsare! :)Jag kommer stanna i Afrika i 5 veckor till. Ja, jag var au pair i USA i nästan två år innan. 1 år i San Fransisco och 9 månader i NY hos samma familj jag bor hos nu. De flyttade till Afrika samtidigt som min tid i USA var över och frågade om jag ville följa med dem hit och hjälpa till med övergången och att finnas där för barnen. Är du/funderar du på att åka som au pair?
Sara

2012-09-11 @ 22:58:03
Postat av: Lisa

Åh, låter jättespännande! Nej det är jag inte men jag är väldigt intresserad av Afrika och har bl.a. jobbat som volontär på ett barnhem i Uganda, så jag tyckte det lät så spännande med en au pair i ett afrikanskt land! =)

Svar: Underbart! Hur länge var du i Afrika? Kan tänka mig att vi fått helt olika upplevelser av livet här men Afrika är ju fantastiskt hur man än ser det :)
Sara

2012-09-17 @ 23:34:24
Postat av: Lisa

Ja det är ju det! =D Jag har varit i Östafrika fyra gånger men som längst tre månader i streck, det var då jag var volontär. Ha det bäst!!

2012-09-18 @ 22:18:31
Postat av: Lisa

Ja det är ju det! =D Jag har varit i Östafrika fyra gånger men som längst tre månader i streck, det var då jag var volontär. Ha det bäst!!

2012-09-18 @ 22:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0